fredag 27. juli 2012

framtidige favorittar - oversatte bøker

Fredag igjen, og eg kjenner at eg er alt for langt inni feriemodus. Trente i dag, men var skikkelig ut av form. Fy deg Mai Lene. Ikkje bra! (og derfor sit liksom vesle meg på PCen? Hehe) Uansett, fredag betyr jo framtidige favorittar, som eg har vore skikkelig slurvete med dei siste vekene. Uff då.

Framtidige favorittar er ei spalte som bokelskerinnen legg ut på bloggen sin kvar fredag, der ho skriv om kva ho gler seg til å lese og vil lese osv. Gå her, for å sjå dei andre bidraga i dag. 

I dag har eg valt temaet "oversatte bøker," for av ein eller annan grunn er eg lite nasjonalromantisk når det kjem til bøker. Veldig lite, og mange av bøkene eg gler meg til å lese er bøker som er oversette. 

Sineas datter av Marina Fiorato

Til nittenårsdagen får Pia de’ Tolomei, den vakreste kvinnen i Siena, et halskjede og en ektemann …Året er 1723, på selveste dagen for Palio-rittet, årets høydepunkt i Siena. Ti ryttere kniver om seieren i det tradisjonsrike og halsbrekkende hesteløpet. Hele byen er til stede, men for to av kvinnene som ser på, er det mer enn et ærerikt trofé som står på spill. Pia de’ Tolomei ser rittet som siste sjanse til å unnslippe et voldelig ekteskap. Og for Violante de’ Medici kan løpet bety begynnelsen på slutten: Dersom byens renkemakere får det som de vil, har hun bare én måned igjen som regent i Siena, der hun i ti år har ført en isolert tilværelse bak palassets murer.
Trompetfanfaren toner ut over tilskuerne. En ukjent rytter rir inn på plassen. Hans innvirkning på løpet kommer ikke bare til å snu opp ned på livet til både Pia og Violante, men til å stake ut en helt ny kurs for det mektige Medici-dynastiet.
Eg har blitt skikkelig fan av Marina Fioratos bok, og har lese to av dei fire som er utgitt på norsk, i tillegg til at eg nå les den tredje. Glassblåseren fra Murano var god og hadde god historisk insikt. Botticellis hemmelighet har til nå fått æra av den lengste og mest skrytande omslaget på denne bloggen.  Marina Fiorato tar oss med tilbake i italiensk historie til byar som Milano, Firenze, Saronno, Siena, Gennova, Napoli, Pisa og ikkje minst Venezia. Ho er ei som kan trollbinde deg i frå byrjing til slutt, og nå ventar endå ei bok av forfattar på å bli lesen av meg. (og eg vil ha ho!)

arven og det du ikke ser av Katherine Webb
En mørk og kald vinterdag like etter bestemorens død, vender Erica Calcott og hennes søster Beth tilbake til Storton Manor, et stort og imponerende gods hvor de tilbrakte idylliske somre som barn. Da Erica begynner å rydde i bestemorens eiendeler, blir hun overstrømmet av minner om barndommen og om sin fetter, Henry. Henry forsvant sporløst fra godset mange år tidligere, og uvissheten om hva som skjedde den skjebnesvangre dagen, har splittet familien og ført til uvennskap og dype konflikter. Ikke minst er Beth fremdeles dypt preget av forsvinningen.
Erica bestemmer seg for å finne ut hva som skjedde med Henry, slik at fortiden en gang for alle kan bli stedt til hvile og Beth kan finne ro. Og gradvis, etter hvert som Erica klarer å rekonstruere det som har skjedd, trer en ukjent familiehistorie frem. En historie som strekker seg tilbake til århundreskiftets Amerika, til møtet med en vakker ung pike fra overklassen, hennes dramatiske kjærlighetshistorie og voldsomme offer. Og etter hvert som fortiden flettes inn i nåtiden, innser Erica og Beth at de må akseptere familiens mørke hemmeligheter og voldsomme svik − og ikke minst arven de bærer − skal de komme videre med sine egne liv.
Katherine Webbs debutroman er en uforglemmelig, handlingsmettet og dramatisk historie som vil bite seg fast lenge etter at siste side er lest.
England 1911. Presten Albert Canning og hans naive hustru Hester deler en pasjon for spiritisme og lever et lykkelig liv i en søvnig landsby i Berkshire. Men idyllen blir brutt av to nykommere til landsbyen: Først kommer Cat, den nye tjenestejenta, en fri sjel som blir reddet ut av fengsel av det vennlige ekteparet. Mens hun forsøker å finne en utvei til å rømme, finner hun seg vel til rette i landsbyens hemmelige underverden.
Så ankommer Robin Durrant, en ledende ekspert på det okkulte, nysgjerrig på rykter om at overnaturlige vesener holder til i myrene rundt landsbyen. Robins magnetiske sjarm og store karisma gjør at han snart blir en ettertraktet mann - som fascinerer flere.
Gjennom en lang, varm sommer blir atmosfæren stadig sterkere ladet av ambisjoner, kjærlighet og sjalusi - en blanding så kraftfull at den til slutt ender i mord.
Eg har høyrt mykje bra om bøkene til Kathrine Webb, særleg den første, arven, og den boka SKAL eg lese ein gong. Det same med det du ikke ser, sjølv om den kanskje har fått litt meir negativ omale, og ikkje verka så interessant. Likevel, klart noko som eg skal ønske meg til bursdagen.


etterpå av G. G. Musso



8 år gamle Nathan erklæres død ved drukning etter å ha reddet venninnen sin. Men så våkner han mirakuløst opp igjen. Hvorfor?20 år senere oppdager han grunnen, og hvilken rolle han er bestemt til i en spesiell kvinnes liv.Boken er en spennende kjærlighetshistorie om hvor dypt båndet mellom to mennesker kan være – en roman du leser med en klump i halsen.




Dette høyres ut som ekte romantikk, men òg ei skikkelig grinebok som kan komme til å røre meg til tårere. Snufs. Har ikkje høyrt om forfattaren tidligare, og heller ikkje boka, før Beathe la ut noko om henne på sin blog. Hadde det vore opp til meg hadde eg hatt denne boka i hendene mine NÅ!! og eg hadde sete og lese i henne. Ganske sikker på det...

salome av Mara Lee





Elsa er en ekte ‘folkhemsprinsessa’ der hun vokser opp i en svensk småby på 80-tallet. Hun er sammen med Micke som er best på hockeybanen, hun danser ballett og får hovedrollen, hun går på fest og smugrøyker og drikker. Hun er tynn og kul og har en skarp tunge. Hun er både farlig og tiltrekkende. Og hun er rasende. Veronica, bestevenninnen hennes skal dø. Og Elsa har fått en fosterbror hun ikke vil ha eller vite av. Og pappen hennes er erstattet av en dødskjedelig stefar. Hun drømmer om før, da Veronica var frisk og mamma og pappa var sammen, og ingen fosterbror utfordrer hennes eksklusive rett til oppmerksomhet. Mara Lee har skrevet en usedvanlig sterk og berørende bok. Akkurat som Salome peker Elsa på det hun ikke kan få, og hvis ikke hun kan skal heller ingen andre ha det, da vil hun heller legge alt rundt seg i ruiner.




Dette er sånn ei bok som er veldig typisk meg å lese, og bare omslaget er jo nydelig. Ein dansar på eit omslag og eg tenker: Må lese! Kanskje fordi eg sjølv elsker å danse og har gjort det i ni år. Må vere det. I tillegg liker eg bøker frå Sverige. Dei er spennande, brutale, direkte og har litt for mange banneord. Som oftast. Banneorda er eit minus, men elles elsker eg svenske bøke, som oftast. Hehe, ikkje hallo, elsk meg da. Den var bare gørr!

Uansett, nå orkar eg ikkje meir. Mens eg har skrive har eg ete åtte små knaksegulerøter, og nå er posen tom. Skrekk og gru. Må kjøpe nye snart. Hus utan babygulerøter eller knaskegulerøter er det vanskelig å vere i. Nesten betre enn sjokoladet.

Avsporing! Uff, kva har gulerøter og bøker til felles, lissom? (går ikkje an å vere i eit hus utan!)


1 kommentar:

  1. Åh,jeg var ikke klar over at Marino Fiorato kom med enda en bok på norsk nå,tusen takk for tips!Nå ble jeg glad! Jeg har de andre bøkene men forløpig har jeg kun lest Glassblåseren fra Murano, men likte jo den veldig godt. Når det gjelder Katrine Webbs bøker så har jeg de også på vent i bokhyllen. Når det gjelder G.G.Musso sine bøker så har jeg lest alle sammen og kan abolutt anbefale de, håper det kommer flere bøker fra den kanten snart. Han skriver veldig bra! Veldig flott innlegg med mange gode bøker, med eller uten flere gulrøtter;-)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din! :) Velkommen tilbake seinare

søk i bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...