tirsdag 29. januar 2013

ukens bokmålsinnlegg: "the host" av Stephenie Meyer på kino i mars

29. mars 2012 er den store dagen for kinopremierer i Norge. I alle fall synes jeg det. Stephenie Meyer er forfatteren bak serien om vampyren Edward, varulven Jackob og Bella Swan, nemlig Twilight. Twilight var en av mine favorittserier helt til alt det usannsynlige ble for mye og jeg ikke orka å lese ei bok til av serien. Det ble til og med slik at jeg ikke så filmen på kino en gang.

At Twilight har fått så mye  oppmerksomhet i forhold til verten er for meg et av verdens store, uløste mysterier, for verten har alt det Twilight ikke har. Twilight er en serie full av stereotyper og som baserer seg på at enhver bør få seg den perfekte kjæreste (som ikke finnes). Verten derimot er ei science fiction bok med et nokså uasnnsynlig utgangspunkt, men med et plot som fenger nesten alle lesere. Til vanlig liker jeg ikke bøker om det overnaturlige, fordi de har lett for å virke for overnaturlige. Verten er en betretning om noe som skjer på jorda. Noen sjeler inntar planeten og overtar kroppen til menneske. Melanie Stryder er en av de få gjenlevende, men når også hun blir tatt av en sjel ser det ikke spesielt lyst ut. Verten er ei bok med spenning, kjærlighet og menneske som har et langt mer sannsynlig sinnelag enn Edward Cullen. Det er ikke bare det overnaturlige som blir lagt vekt på, men også menneskelige relasjoner som bror-søster-forhold, kjæresteforhold, mor-datter-forhold og vennskap. Dette gjør boka mye nærere enn Twilight, selv om Twilight har mer fra den virkelige verden utenom.

Hoverpersonen i Verten, Melanie/Vandrer (Vandrer er sjela som overtar kroppen til Melanie) blir spilt av Saorise Roman, som inntil nå har vært et ukjent navn for meg. Jeg kjenner faktisk ingen av navnene på skuespillerne, men jeg gleder meg like mye for det om. Andrew Nicol står bak regien av filmen.

Så, folkens, sett av 29. mars 2013. Dette blir en historisk dag for alle som liker denne boka. (Eller, det blir en historisk dag uansett)

Jeg har bestemt meg for å lese boka nok en gang bare for å reptere litt og lage en bedre omtale. Min forrige omtale var litt dårlig, så det er ikke noen vits i å lese den.

1 kommentar:

  1. Jeg skal så lese denne boka igjen også.. Og uten tvil se filmen.. Håper å ha fri så meg og en veninne kan på forpremiere i DK :P som vi pleide før i tiden :P

    En av mine yndlingsbøker :D
    Stor stor dag :D

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din! :) Velkommen tilbake seinare

søk i bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...