søndag 7. oktober 2012

omtale av bøker: terningkast og stjerner

Hei, i det siste har ejg tenkt på at jeg kanskje skulle lage et innlegg om å gi terningkast og stjerner til bøker vi har lest. Jeg vil bare seie nå i begynnelsen at det er ganske subjektivt og mykje hvorfor jeg ikke gir terningkast til bøkene jeg leser.

Personlig synes jeg det beste, for meg i alle fall, er å skrive hva jeg synes i ord og la den som leser omtalene mine se det gjennom det jeg skriver og ikke gjennom et tall eller noen stjerner på slutten. I mine omtaler liker jeg å uttrykke meg ved å skrive! Og helt ærlig, når jeg leser andre sine bokomtaler er stjernene/terningkastet i slutten bare et tall jeg ikke pleier å bry meg så mye om. Jeg leser grundig gjennom handlingreferatet, tankene rundt boka og meningene til den som skriver omtalen. Det avgjørende for meg, er det lesaeen har skrevet om boka og ikkj terningkastet på slutten.

Det gir det mye mer dybde. og vi kan se hva var bra, hva var dårlig. Hvordan var språket, hvordan var plottet, var det noe som kunne ha blitt endra, eller var alt i boka perfekt. Terningkastet sier at slik var hele boka. Jeg er ikke ute etter bare hele boka, men også visse deler.

Jeg rakker ikke ned på de som gir terningkast eller stjerner, og jeg forstår at det er greit med en slik oppsummering til slutt. For meg, når jeg skriver mine egne omtaler, blir det likevel feil, og jeg føler meg ikke komfortabel med å gjøre det i et innlegg. Jeg kjenner også en voksende irritasjon når eg leser anmeldelser i filmer der de gir et terningkast, men teksten sier noe annet. Det er ofte det skjer, men av og til. Bokbloggere synes jeg treffer mer presis når de gir terningkast, og dette er ikke noen oppfordring til å slutte. Det er egentlig bare min forklaring på hvorfor jeg ikke gjør det.

Hva tenker du om dette?

1 kommentar:

  1. Jeg gir heller ikke terningkast til bøkene jeg leser på bloggen - nettopp av de samme grunnen som du oppgir her. Samtidig er det litt gøy med den terningen - derfor triller jeg den på Bokelskere.no - der legger jeg nemlig også til alle bøkene jeg leser og gir de terningkast - bare sånn for min egen skyld for tror ingen følger med der. Terningkast sier noe generelt om et nivå på en leseropplevelse (man forstår at en toer ikke er noe særlig og en sekser er smaskegode), og den organisatoriske delen av meg liker det. Men ikke på bloggen. Der skal jeg nyansere.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din! :) Velkommen tilbake seinare

søk i bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...