søndag 18. mars 2012

ein smakebit på søndag

Ein smakebit på søndag er henta i frå bloggen flukten i fra virkeligheten. Her tar du fram boka du les og deler eit avsnitt i frå ho, som ikkje avslører alt for mykje, men pirrar spenninga litt. Viss du vil sjå fleire smakebitar kan du gå her.

I dag er min smakebit henta i frå denne boka:

Mattia og Alice er på hvert sitt vis annerledes, og faller dermed utenfor. Mattia er en lynskarp gutt som håndterer tall med langt større letthet enn sosiale settinger. En dag blir hans psykisk utviklingshemmede tvillingsøster sporløst borte etter at Mattia forlater henne i parken for å gå alene i en barnebursdag.
Alice har en far som har store ambisjoner om at hun skal bli alpinstjerne. De planene blir det imidlertid satt en stopper for den dagen Alice blir utsatt for en skiulykke som gjør at hun blir halt.
Så skulle man tro at når disse to skakkjørte skjebnene møtes, så oppstår det både gjensindig forståelse og søt musikk. Så enkelt er det ikke. De har viljen, men ikke evnen. Akkurat dette er den unge italienske forfatteren – og fysikeren – en mester i å få fram. Han får meg til så inderlig å ønske at Mattia og Alice skal gå opp i hverandre. Men så er det det med primtallene, at de bare er delelige med seg selv og én. Dermed er Alice og Mattia tilsynelatende dømt til å være alene – også i tosomhet.

Tekst og bilete henta frå bok og samfunn

Smakebit

Om ikke Mattia allerede hadde skjønt at det var noe galt med søsteren hans, gjorde klassekameratene sitt ytterste for at han skulle bli klar over det. Da læreren i førsye klasse sa til Simona Volterra, for eksempel, at denne måneden var det hennes tur til å sitte ved siden av Michela, protesterte Simona med å legge armene i kors og si at ved siden av hun der vil jeg ikke sitte. 
Til nå er boka heilt greit, med eit lett språk å komme inn i og ei grei handling. Likevel er eg litt bekymra og skeptisk til at slutten ikkje er veldig spennande og fengande, men ein skal aldri dømme ei bok før me har lese henne.

9 kommentarer:

  1. Denne boken ble jeg veldig nysgjerrig på så tusen takk for smakebiten:-)) Gleder meg til å høre hva du syntes om den:-))Ha en herlig Søndag:-))

    SvarSlett
  2. Oi, denne boken SKAL jeg lese!!! Tusen takk for at du presenterte den for meg. Jeg har også en sønn som har det lettere med tall enn med folk ...
    God søndag :))
    Pia

    SvarSlett
  3. Spennende smakebit! Det hørtes ut som en god bok, så det blir spennende å høre hva du synes om den!

    SvarSlett
  4. Spennande smakebit, håpe slutten blir bedre enn du frykta då :-)

    SvarSlett
  5. Jeg synes tittelen er så fin :-)

    God søndag!

    SvarSlett
  6. Takk for smakebiten:) Ble nyskjerrig på boken og gleder meg til å høre mer om den:) Ha en riktig god søndagskveld:)

    SvarSlett
  7. Spennende smakebit og fengende tittel på boka :)

    SvarSlett
  8. Denne boken har jeg hørt skal være veldig fin, jeg håper den tar seg opp for deg, Mai Lene :)

    SvarSlett
  9. Jeg syns tittelen var helt fantastisk og da jeg leste smakebiten ble jeg virkelig solgt, må skrive denne boken opp på leselisten min! :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din! :) Velkommen tilbake seinare

søk i bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...