fredag 27. april 2012

framtidige favorittar


Framtidige favorittar er ei spalte bokelserinnen har kvar fredag på bloggen sin. Skriv om ei bok eller fleire som du gler deg til å lese og som du trur kan bli ein framtidig favoritt. 

I dag hadde eg ikkje peiling på kva eg skulle skrive om, så derfor såg eg på beathes bokhylle  på hennar innlegg om framtidige favorittar, og der fann eg den perfekte boka. 

(har ikkje tid til å begrunne så mykje i dag kvifor eg vil lese boka)

Mokka av Tatiana de Rosnay
Fra forfatteren av Saras nøkkel, Bumerang og Huset du elsket. 

Justine lever et rolig liv i Paris med mann og to barn inntil en onsdag ettermiddag hele tilværelsen snus på hodet: Sønnen Malcolm blir overkjørt, men bilen stopper ikke. Vitnene til ulykken har nesten ikke tid til å notere seg registreringsnummeret. Malcolm er alvorlig skadet og ender i koma. Etterforskningen står på stedet hvil.

Justine og mannen Andrew er i sjokk og blir fylt av bitterhet og mangel på forståelse. Det går utover forholdet deres. Selv om både hennes mann og foreldre råder henne til å la det være, klarer ikke Justine å oppgi å lete etter den ansvarlige for ulykken. Hvem var det som kjørte den gamle mokka-fargede Mercedesen? Den eneste som støtter Justine i jakten etter et svar på dette spørsmålet, er hennes svigermor Arabella, et menneske Justine kjenner seg vel sammen med og som er der for henne. Sammen med henne og datteren reiser Justine til Biarritz, der det sjokkerende svaret kommer for en dag.
Tekst og bilete frå Bazar forlag si heimeside.

the thread av Victoria Hislop
Sidan det endå ikkje er lagt ut noko på norsk om boka, så kjem det på engelsk om ho.
Thessaloniki, 1917. As Dimitri Komninos is born, a devastating fire sweeps through the thriving Greek city where Christians, Jews and Muslims live side by side. Five years later, Katerina Sarafoglou's home in Asia Minor is destroyed by the Turkish army. Losing her mother in the chaos, she flees across the sea to an unknown destination in Greece. Soon her life will become entwined with Dimitri's, and with the story of the city itself, as war, fear and persecution begin to divide its people. Thessaloniki, 2007. A young Anglo-Greek hears his grandparents' life story for the first time and realises he has a decision to make. For many decades, they have looked after the memories and treasures of the people who were forced to leave. Should he become their next custodian and make this city his home?



barnepiken av Kathryn Stockett
Tenk at eg ikkje har lese denne endå. Det er nesten obligatorisk!!
 Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer.Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik – en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang.

4 kommentarer:

  1. Flott liste:-) Tråden gleder jeg meg veldig til, skal få lest Øya før den nye kommer. Barnepiken har jeg også liggende i bokhyllen, det er så mange bøker en har lyst til å lese med det samme....ikke alltid like lett å velge.

    SvarSlett
  2. Eg har lest Barnepiken og det er ei bra bok :)

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest "Barnepiken" jeg heller. Jeg fikk den i bursdagsgave, men så har den bare blitt liggende. Men jeg gleder meg til å ta fatt på den. "Tråden" ser jeg også frem til.

    SvarSlett
  4. Barnepiken er kjempe fin:) Likte både boka og filmen!

    ps: du ble forresten den heldige vinneren av min bokgiveaway! Gratulere så mye! Send meg mail med din postadressen så skal du få de bøkene du ønsker deg! Takk for at du deltok på min giveaway!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din! :) Velkommen tilbake seinare

søk i bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...